Cappelens klassikere

I Robert Musils klasseromsfascisme ligger spiren til kommunistenes ideologiske fanatisme og nazistenes industrielle folkemord. I den tysk-Ăžsterrikske verden omkring forrige Ă„rhundreskifte hĂžrte det med at unge gutter ble sendt pĂ„ kadettskole. Slik ogsĂ„ med unge TĂžrless. Han finner seg til rette, fĂžrst nysgjerrig, sĂ„ med resignert ro. "Lengter Lillegutt hjem?" spĂžr plutselig den to Ă„r eldre Reiting. TĂžrless blir et lett bytte for det systemet Reiting og Beneberg har bygget opp i utkanten av – eller i forlengelsen av – skolens regler. Det begynner med at de presser den litt puslete Basini for penger han skylder dem. Det fortsetter med systematisk tyrannisering og mishandling. Inspirert av skolens idealer om legemlig og Ă„ndelig disiplin og forakt for svakhet, bygger de sitt eget, fordreide univers av maktbrynde og underkastelse. TĂžrless er vitne, men tyranniets mekanismer kan ikke forhindre at han ogsĂ„ blir medskyldig. Samtidig er han forvirret; han er bĂ„de frastĂžtt og tiltrukket av stakkars Basini. Men tvetydighet passer ikke inn i et diktatur.